Utvilad!

Idag har jag haft en helt underbar dag där Robert har tagit Ylva större delen av tiden och jag har fått göra det jag har velat. Fick sova lite när som helst och jag hann till och med sy! Att det kan vara så lugnande att få sy trodde jag inte. 
Fick hem dessa idag så nu har jag massor med nya mönster jag vill testa! Har allt för mycket tyger också som jag så gärna vill sy i så jag hoppas att Ylva kanske sover lite bättre framöver. Det har börjat bli lite bättre iaf :) Just nu sover hon i vagnen och har gjort det i över en timme (!). Jag känner mig dock inte trött alls eftersom jag har sovit massor på dagen och fick sova lite nu på kvällen också så att jag kunde ta nattskiftet. 
Nästa projekt blir ett matchande set ^^ Mössa, byxor och en body. Måste bara bestämma vilka tyger som går att matcha utan att det blir för mycket.
 
Ska jag ställa mig och rita av mönster nu eller ska jag bara sitta här och njuta av att det är helt tyst i lägenheten? Jag har redan gjort iordning så att jag har allting färdigt när Ylva vaknar och vill ha mat. Har hämtat vatten till migsjälv och ställt datorn så att jag når den och kan titta på serier när hon äter ;) Har till och med vindruvor bredvid mig så att jag ska få lite näring under natten. Allting är färdigt och det är så tyst och underbart i lägenheten. Alla sover förutom jag ^^ Moa ligger här bredvid mig och drömmer att hon jagar något och katterna ligger på andra sidan om mig och kramar varandra. Robert ligger inne i sovrummet och om jag orkar så ska jag försöka låta honom sova till 5-6 innan han får ta över. 
 
Det är 3 år sen jag träffade min underbara man, mannen i mitt liv. Han sa här om dagen att är det bästa som har hänt honom. Min spontana tanke var då att fråga om inte Ylva var det. Fick som svar "ja men utan dig hade jag aldrig fått henne". Så jag får nog också säga att Robert är det bästa som har hänt mig. Utan honom hade jag troligen inte varit den jag är idag och jag hade inte haft min underbara lilla familj. Ylva har varit väldigt jobbig de senaste veckorna men även fast jag inte får sova, äta eller ens kissa så är hon underbar. 

Har fått papper om föräldragrupp på bvc som börjar den 26:e. Min allra första tanke var "får hon träffa andra barn nu?". Fick som svar att vi kan börja lite smått nu när hon blir 3 månader (nästa vecka). Min andra tanke var att alla är decemberbebisar. När jag ser på kurvorna för normalstora bebisar som ska va 3-4 månader så kommer Ylva vara ca 1-1,5kg mindre än de normalstora :O Hon kommer ju vara en minibebis i gruppen ;) Men för oss har hon blivit stor! De senaste 2 veckorna har hon gått från storlek 1 till storlek 2 i blöjor och idag kom vi fram till att vi kan lägga undan alla kläder i storlek 50 :) Pyjamasen jag sydde idag var till och med en omgjord 62 eftersom hon har blivit så himla lång. Igår natt var det 12 veckor  sen jag låg på förlossningen och insåg att det inte gick att stoppa. Timmarna innan levde jag i en sorts förnekelse med att "nej men bara för att vattnet har gått så betyder inte det att hon kommer idag" även fast jag redan innan jag blev gravid var medveten om att det troligen skulle gå väldigt fort när det väl satte igång. 
 
Och till alla er som undrar "men vadå inte träffa andra? Inte ens gå till Ica?" så är det för att prematurer är extra känsliga för infektioner och i år har det varit en riktig rs-epidemi. Och för er som inte vet vad rs är så är det en förkylningssjukdom som drabbar bebisar extra hårt. Det är inte ovanligt att små bebisar till och med dör av det. Smittskyddsinstitutet lägger ut ett "diagram" varje vecka för att jämföra med tidigare år. Såhär ser det ut nu:


Kommentarer
Robert

12 veckor sedan hjärtat :)

Svar: Haha ja självklart ;)
Ylvas mamma

2013-03-15 @ 06:10:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0