396 mil på 10 dagar... (bildbomb)

Nu kommer det en rejäl bildbomb från våran resa som avslutades några dagar tidigt eftersom Ylva blev überförkyld. 
 
ONSDAG
Dagen efter vi kom fram till Valnesfjord så skulle vi åka till "våran" stuga med min farbror :) Där skulle jag också sälja mina allra första klädesplagg (NERVÖS).
Klänningen blev jag rätt så nöjd med. Måste göra om mönstret lite till dock. Tror nog att jag vill ha den liiite smalare upptil. 
Bodyn blev jag lite mindre nöjd med men den såg inte så hemsk ut irl som den gör på bilden. 
Blev lite kallt första natten (hade missat att fönstret var öppet) så Ylva fick för första gången sova i sängen med oss. Jag var TRÖTT efteråt! Sover himla dåligt när hon ligger i sängen. 
Innan vi åkte till stugan så var vi ju tvungna att stanna och äta møsbrømlefse ^^ Robert som aldrig hade ätit det innan åt 2,5 (mycket för att vara första gången) :)
Maria fick sköta maten så att vi fick äta i lugn och ro ^^
Hade himla tur med vädret när vi var i stugan. Enda dagen med sol under hela tiden som vi var där uppe :P
600m över havet. Underbar utsikt! 
Får väl bjuda på en HEMSK bild på mig själv... Ska bli såååå skönt att kunna se ett kort på migsjälv utan att skämmas när jag har gått ner mina kg. En av de få människorna som Robert känner sig kort bredvid :P
Blev lite jobbigt mycket mygg på slutet så då fick vi köra en provisorisk lösning när vi gick ner till bilen :P
Myggnätet var himla mumsigt och Ylva fick inte ett enda myggbett under promenaden :)
 
TORSDAG
Torsdagen körde vi ett race med att träffa så många som möjligt på så kort tid som möjligt :P Kan säga att vi var allt för mätta när vi hade varit på 3 fikabesök hos några äldre damer ;)
Intill vägen i Bringsli träffade vi en älg :)
 
Ylva fick hälsa på sin kusin och min systers faster och farmor :) Fick hemmagjord jordgubbssylt som jag faktiskt hade drömt om natten innan ^^
 
Så åkte vi till min föredetta granne som var en av mina "låtsasmormor" eftersom mormor bodde så långt borta. Himla roligt att träffa henne igen och höra alla berättelser. Hon kände både farmor och farfar och känner många av mina släktingar som bor där. 
Efteråt åkte vi till sista tanten som också var som en låtsasmormor för mig och min syster. Och vilket tjat om att vi skulle flytta till Norge! ;)
På eftermiddagen träffade vi en av mina allt för många sysslingar och en gammal kompis :)
Min syssling blev barnsligt förtjust i Ylvas babygym och pillade med det så fort han fick chansen ;)
Avslutade kvällen med french fries och en film ^^
 
FREDAG

Fredagen hade vi väldigt mycket att göra! Vi började med att åka runt för att jag ville visa Robert "Vakkerbygda" som jag växte upp i. Tyvärr hade vi inte så tur med vädret så bilderna blev lite halvdana :/ Eftersom det var dåligt väder och vi hade lite bråttom så blev det också väldigt många kort från bilen :P
 På andra sidan vattnet bodde vi :)
Här gick jag på dagis och mina första år i skolan ^^ 
Kosmo <3 Allt för många minnen!
Vägen upp till huset jag bodde i mina första år. 
I det högra huset bodde jag tills jag var 4 år gammal. I huset till vänster bodde farfar. Har så himla mycket fina minnen från det här stället!

I det vita huset där framme bodde en av mina allra bästa kompisar. Vi gick till varandra nästan dagligen och det var ca 2km att gå en väg. 
Här badade vi varje sommar. Ser ganska kallt och tråkigt ut men det var himla mysigt att vara där!
 
 
Andra sidan av bron.
Uppe i huset där bodde vi fram tills vi flyttade till Sverige.
Bringsli <3
Även torsdagen var vi tvungna att stanna på tågstationen för att äta "lefse" ^^
 
Nomnomnom ^^
 
 
Efter frukosten åkte vi och köpte några fiskespön och sånt för att sedan åka och hämta upp min systerson och Maria. Är man där uppe och tycker om att fiska så måste man åka till Saltstraumen ^^
Var svårt att få några bra bilder där så jag lånar lite på nätet:
 
Bild lånad från www.foto-filleboeck.de 
 
Strömmarna där är helt otroliga och jag tycker att det är himla facinerande att kolla på malströmmarna ^^
 
Vi åkte vidare till Marias stuga som ligger på ön i Saltstraumen. 
 
Maria fick bära Ylva när vi gick en promenad för att titta på när killarna fiskade (jag hade också tänkt fiska men det var så kallt så vi kunde inte stanna med Ylva).
 
Hittade en massa underbara hjortron på vägen dock och oj vad gott det var ^^
Blåste lite så Maria fick hålla Ylva på sidan istället. 
Sprang en renko med kalv förbi när vi var ute och gick också. Missade helt ärligt att ta kort på killarna när de fiskade men de fick lite torsk och några makrill iaf :)
Marias kusin från Danmark följde med på promenaden också :)
Och Ylva är som vanligt inte blyg så hon hälsade på "dansken" också ^^
Trots fiske så fick det bli en "Valnesfjord spesial" och "gobit" :P
 
LÖRDAG

Lördagen åkte vi in till Bodø. Robert skulle få tatuera sig och jag passade på att fynda lite kläder till Ylva (koftor, jackor och strumpbyxor eftersom jag inte syr sånt själv).
 
Det är nog bara i norra Norge man kan gå in i en tatueringstudio där de säljer stickade raggsockor (lesta) ^^
 
Får ta ett kort på det jag köpte till henne senare idag och lägga upp. Dagen blev inte helt som den var tänkt eftersom Ylva bara blev mer och mer förkyld. När hon började spy snor så bestämde vi oss för att åka hem direkt eftersom läkarna har sagt att hon kan vara extra känslig eftersom hon är prematur. Blev lite panikpacka innan vi åkte till mormor lördag kväll. 
På vägen till mormor stannade vi på kyrkogården för att hälsa på farmor och farfar <3
Robert stannade och tog kort på "stupet" bredvid vägen också :P
 
Var hos mormor några timmar på kvällen innan vi tyvärr var tvugna att åka vidare. Skulle egentligen åka till henne på söndagen och stanna till tisdagen men hon tyckte också att Ylva går före. Kändes riktigt hemskt att göra henne besviken dock :/
Första riktiga stoppet efter mormor blev på andra sidan gränsen. Stannade där några timmar och grillade korv och sov någon timme. 
Var en helt okej frukost sådär kl 5-6 på morgonen ^^
Nästa riktiga stopp blev en liten bit utanför sollefteå. Där gjorde vi kaffe och åt några smörgåsar. 
Ylva var himla snuvig men humöret var rätt så okej ändå.
Robert körde lumberjack stilen ;)
Ibland var det lite svårt att hitta skötbord så då fick vi vara lite kreativa i bilen :P
Runt 23.30 kom vi fram till Mimmi och Tobbe som hade bakat sockerkaka och gjort kaffe ^^ Där fick Robert och Ylva sova några timmar innan vi körde sista sträckan hem. 
 
Det tog 36 timmar från att vi började köra tills vi till slut var framme hemma. Att åka så långt med en sjuk bebis är inte att rekommendera! Kändes lite som att vi stannade mer än vi körde.. Men hur som helst så var det en trevlig resa och vi hann med mycket! Hade lite mer saker som vi ville hinna med men det får vi försöka göra nästa sommar istället :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0