Tiden efter utskrivningen

Tiden efter utskrivningen har egentligen varit väldigt luddig. Jag vet knappt vilken dag det är och jag kan väl inte direkt säga att jag gör någonting om dagarna. Har skrivit ner saker i en app för att ha ett någorlunda hum om vad som har hänt med Ylva iaf. 

8/1 Var bvc här på första besöket. Ylva hade gått upp i vikt men inte så mycket som de ville att hon skulle gå upp. Vi fick till fredagen på oss för att se om det blev bättre och när vi kom dit på fredagen hade hon bara gått upp ca 10g om dagen och de vill att hon helst skall gå upp 200g i veckan :O Så då blev det plötsligt strikt med måltiderna igen. Nu hade vi inte maxgräns på 4 timmar utan det blev 2 timmar dagtid och 3 timmar på natten. Och för er som inte har fått sådana restriktioner så är det 2 timmar från att första matningen börjar tills nästa börjar och en matning tar 20-40 min + 20 min pumpning. Så det blev inte mycket tid över till annat. En väninna hade skickat en manuell bröstpump till mig men nu när jag skulle pumpa igång "produktionen" så blev det omöjligt att sitta med hen handpump 20 min i taget varannan timme så jag bestämde mig till slut för att invistera i en elektronisk. Måndagen var vi tillbaka på bvc och då hade hon gått upp ca 20g om dagen så då ville hon att vi skulle försöka mata henne med flaska också. Köpte en Medela calma för att hon inte skulle bli "lat" (samma teknik som vid amning så att det inte blir för lätt som det kan bli med flaska). Nu efter att ha kämpat massor så hade hon gått upp ca 30g om dagen när vi var på bvc i tisdags. ÄNTLIGEN får vi sova igen! Nu ska vi bara lyssna på när Ylva är hungig och ge flaskan om det behövs. Det innebar 4+4 timmars sömn igår natt :D Helt underbart att äntligen få sova lite igen! Nu vill jag bara att allting skall fungera så att jag inte ska behöva pumpa varje måltid. Blir bättre och bättre men det är nog en bit kvar innan jag kan sluta :/ Var riktigt nära att jag bara gav upp och började med ersättning ett tag. Fy fan vad frustrerande det är när man har en ledsen bebis och man helt enkelt inte räcker till..
 
Lite annat som har hänt är att naveln ramlade av 14/1. Jag kan stå ut med kiss, bajs och spyor men naveln var fan äcklig XD Sååå glad att det var Robert som bytte blöja när den ramlade av! 
Min syster och systerson kom äntligen och hälsade på också. Min syster var sjuk länge så då kunde hon inte komma men till slut kom de nu i helgen som var. Så nu har vi firat jul på riktigt :) Det blev norsk julmat och massa paket. Riktigt mysigt :) Ylva fick massor med paket och hon fick ligga hos moster och mysa i stort sett hela tiden. Var väldigt skönt att få lite avlastning eftersom Ylva har varit väldigt grinig och "jobbig" när hon inte har känt sig nöjd med matmängderna. Även fast hon fick flaskan också så var allting bara hemskt och det dög inte att ligga i vaggan. Så min syster var så snäll att hon hade henne hos sig på natten så kom hon in med henne till oss när det var dags för mat igen :) 
 
Jag opererade handleden torsdagen förra veckan också och jag rekommenderar inte att operera handleden när man har en liten bebis hemma. Men tiden bokades när jag trodde att jag fortfarande skulle vara gravid och efter mycket om och men kom jag fram till att det kanske var bäst att ta det innan hon blir större och tyngre. Så då var det lite etra skönt att ha min syster här så att inte Robert var tvungen att göra ALLT: Det börjar kännas bättre nu men jag kan fortfarande inte ta henne helt själv. 
 
I tisdags vägde Ylva 2635g och hon var 4 veckor och 6 dagar. Nu skulle jag egentligen vara höggravid och gnällig om att jag hade ont överallt men istället har jag varit mamma i över 5 veckor. Var nere på apoteket för någon vecka sedan och där inne såg jag en av mammorna från föräldragruppen, fortfarande höggravid.. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0