Neonatala

Efter förlossningen fick jag till slut åka upp till neo. Vi gick in i ett rum där det låg 3 bebisar och det var fullt med maskiner som lät. I mitten satt Robert med Ylva sovandes på ditt bröst. Under rocken han hade på sig såg jag att det stack ut flera sladdar, hon hade en på foten och några elektroder på bröstet. Hon hade också en slang som stack ur näsan. Det var inte så jag hade förväntat mig att det skulle se ut första gången jag fick se min bebis på riktigt (hängde inte alls med nere på förlossningen)... Hennes säng hade en varmemadrass och en värmelampa över henne. Allas maskiner pep hela tiden och lite då och då larmade någon maskin för att något av barnen glömde bort att andas eller liknande. De första dagarna minns jag helt ärligt inte mycket av. Tidsuppfattnibfen försvann helt när man växlade mellan att vara på vårat rum eller inne på intensivrummet. Ylva skulle ha mat var 3:e timme och jag skulle pumpa var 3:e timme. Det började med att hon skulle ligga hos mig ett litet tag och försöka ta bröstet, efter det skulle hon sondmatas och efter sondmatningen var hon tvungen att ligga kvar hos mig en halvtimme innan jag till slut skulle pumpa i 15 min. Hade vi tur så var det 1,5 timme kvar tills allting började om så då fick vi passa på att äta eller sova innan det var dags igen. Elektroderna hon hade på bröstet försvann efter någon dag men den som var kopplad till foten hade hon kvar. Jag minns ångesten varje gång man hörde att en maskin larmade, var det Ylva eller ett av de andra barnen? Efter några dagar fick hon börja sola. Det där jävla skyddet man var tvungen att sätta för hennes ögon varje gång var så jobbigt! Som tur är hade mamma varnat mig för gulsot så jag visste redan vad det var som hörde när jag kom in på rummet och jag såg henne under det blåa ljuset. Hon gick ner till 2005 som minst innan det till slut vände på julafton. Äntligen började det gå framåt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0