19/12-12

Tisdagen 18/12-12 halvlåg jag i soffan och kollade på hells kitchen. Läkaren sa åt mig på torsdagen veckan innan att jag var tvungen att vila resten av graviditeten pga förkortad tapp, så det gjorde jag. Plötsligt kände jag, nästan som en liten luftbubbla som rörde sig strax under magen. Så hörde jag ett klick och kände att det började rinna något. Ställde mig upp snabbt i panik för att det inte skulle komma i soffan och tankarna började snurra. En väninna hade berättat att hon hade kissat på sig under graviditeten utan att känna det så jag var inte säker på om det var kiss eller om vattnet faktiskt hade gått. Jag skulle inte ha barn förrän 3/2-13 så för mig kändes det väldigt overkligt. Ringde en annan väninna som också skulle vara våran Doula. Förklarade för henne och visst fan var det vattnet som hade gått. Klockan var ca 17.55 när vattnet gick. Ringde min man och sa åt honom att komma hem sedan ringde jag förlossningen. De sa åt mig att komma in eftersom jag bara var i v. 33+1 och de ville försöka stoppa det. 
 
Efter mycket om och men var vi påväg till sjukhuset en timme senare. Vi ville till Borås sjukhus så det tog ca en timme att åka. Halvvägs dit så började jag känna av värkarna. Las in 20.00 och fick bricanyl, kortison och antibiotika dropp kl 20.15. och då minskade värkarna. Det höll dock inte särskilt länge så 22.25 fick jag en till spruta med bricanyl. Kl 02.00 ringde jag efter BM igen eftersom värkarna började bli väldigt jobbiga. Hon undersökte mig och jag var 4 cm öppen. Vi bestämde oss för att jag skulle testa att gå runt lite och det gick sådär. Gjorde väldigt ont så jag bestämde mig för att det kanske var dags att testa lustgas. Gick sakta men säkert in på förlossningsrummet och fick testa lustgas. Testade det 2 ggr innan BM gick ut ur rummet och 3:e gången var en krystvärk. Krystarna började 02.50 och Ylva var ute 02.58. Så som ni kanske förstår så hängde jag inte med alls så bebisen de la upp på mitt bröst kändes inte som min bebis. Jag hade inte fött barn, det var nästan 2 månader kvar tills jag skulle göra det... Lungorna var som tur är utvecklade så hon skrek direkt när hon kom ut. Jag fick ligga med henne på bröstet i ca 10 min innan min man åkte upp till neo med henne. Sköterskan som följde med upp kom ner och berättade att Ylva sov på pappas bröst och att hon vägde 2215g och var 46cm lång. Jag låg kvar nere på förlossningen någon timme för att få ut moderkakan, sys (4 små stygn) och hinna smälta det hela lite. Hade jag inte haft våran doula där så hade det nog varit ett rent helvete för mig att ligga kvar där själv så jag är oerhört glad att hon var där! 
 
Mer om hur det gick till efteråt kommer i nästa inlägg.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0