BM vabbar...

Nu när dagen jag har väntat på så länge äntligen kom så fick jag självklart ett samtal från MVC om att min BM vabbar och att jag inte får en ny tid förrän tisdag nästa vecka. Kul att sitta här med alla frågor och känna att allting är mitt fel i en hel vecka till.. Jag vill veta om JAG hade kunnat göra någonting annorlunda! Var det mitt fel för att jag lyssnade på läkaren istället för min kropp? Han och min BM visste allt om att mamma hade samma problem som mig med förvärkar. De visste att hon fick bricanyl och att det hjälpte. Hade hon inte fått det hade jag troligen kommit 7-8 veckor för tidigt istället för 3 veckor. De visste detta och att jag sa att förvärkarna hade blivit värre. De såg att min tapp hade minskat såpass mycket. Så varför sa de bara att jag skulle vila? Jag hade aldrig varit gravid innan, inte kunde jag veta att förvärkarna jag hade var såpass starka att jag egentligen skulle åkt in. Det enda man får höra är "ta två alvedon och vila". Varför lyssnade jag inte på min kropp istället? 


Kommentarer
Jenny

Det låter så märkligt när du berättar, alltså om hur läkaren gjorde.. Jag tycker det låter fel.

Fick du vara hemma hela tiden också eller låg du inne på sjukhuset? För det är rätt vanligt här i stan att personer med påverkad tapp och mycket prematurasamandragningar får ligga påå BB..

Svar: Ja det är därför jag vill träffa min BM för jag tycker också att det verkar fel. Skulle sjukskrivas också (även fast jag bara studerade) eftersom jag helst bara skulle ligga ner men hann inte bli sjukskriven. Pratade med BM när vi bokade kontrollen nu och då pratade hon om att läkaren hade ändrat sig och inte skulle sjukskriva sig men jag blev så ställd att jag glömde fråga varför. Så jag vet inte helt vad de höll på med. Läser om flera andra som hade ungefär som mig och de blev inlagda med bricanyl..
Fick ligga hemma på soffan eller i sängen. Första 1,5 månaden så sa han att jag skulle vila men att jag iaf kunde gå runt huset med hunden. Sista besöket så sa han att jag inte skulle röra mig mer än nödvändigt. 6 dagar efter var Ylva född.
None None

2013-02-11 @ 12:13:40
URL: http://oktoberalva.blogspot.se/
Jenny

Jättemärkligt om du frågar mig.. jag är utbildad USKA och gjorde min praktik på BB/förlossningen och jag har fått lära mig att man lägger in personer med ditt tillstånd.

Hoppas du får tydliga svar när du går dit, om inte så KRÄV svar. Kan din BM inte ge dem så kräv samtal med läkaren och tjafsar de så anmäl det så du får svar.
*styrke kram*

Svar: Ja jag vet ju att mamma blev inlagd när hon hade samma problem. Läkaren sa dock att bricanyl inte fungerar. Visst fungerar det inte om förlossningen väl har satt igång men hade jag fått det veckan innan när de såg att min tapp var såpass förkortad så kanske inte förlossningen hade startat..
None None

2013-02-11 @ 12:29:33
URL: http://oktoberalva.blogspot.se/
Maja

Jag tycker också det låter helmärkligt och kan inte förstå att dom inte la in dig. Tycker du ska kolla upp och kanske rent av anmäla vårdens miss. Det är inte ditt fel. Det är vårdens!

Svar: Ja vi får se vad de säger på tidsdagen. Vill bara få alla svar!
None None

2013-02-11 @ 12:47:36
URL: http://Lillpyretsmamma.blogg.se
Jenny

Ja håller med! Verkligen inte ditt fel! Hur ska man som förstföderskor vet hur det ska vara och inte. Man måste ju kunna lita på vården och att det som de säger är rätt. Men man har alltid rätt att ifrågasätta och kräva svar!

Svar: Tack! Men det är svårt att inte känna lite skuld i det hela ändå...
None None

2013-02-11 @ 13:26:49
URL: http://Oktoberalva.blogspot.com
mamma

Jag väntade mitt fjärde barn och visste endå inte, men litade på at läkare och bm visste. DU har inte gjort fel. Om det är gjort fel ligger felet någon annanstans.

2013-02-11 @ 15:48:41
dadda

D är INTE ditt fel!! Du kan ju inte veta...du berättade om mamma å gjorde d du kunde. Om någon gjort fel är d läkare/ BM. Vet d är lätt att ta på sig skulden, men i den här saken är d ABSOLUT INTE ditt fel Runi!!! Kram

2013-02-11 @ 18:06:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ylvasmamma.blogg.se

Kommer skriva lite för att jag själv ska ha koll på dagarna och för att inte behöva svara på alla frågor flera ggr. Kommer skriva om allt och ingenting men det kommer nog kretsa mest runt Ylva som föddes nästan 7 veckor för tidigt. Jag kommer lägga ut väldigt mycket bilder eftersom vänner och familj bor långt borta och jag inte vill spamma på fb för de som inte vill se ;) De som vill se nya bilder på henne får möjligheten via bloggen istället så behöver jag inte sitta och skicka massmail flera gånger i veckan.

RSS 2.0